Nästa möte blir i samband med vårt årsmöte den 8 februari i Lenhovda. Alla är hjärtligt välkomna! Anmäl er till elenor.rohlin@hotmail.com
Minnesanteckningar förda vid FRK Smålands upptaktsmöte inför FM 2015
Minnesanteckningar förda vid FRK Smålands upptaktsmöte inför FM 2015
Närvarande: Elenor Rohlin, Ing-Mari Lindh, Camilla Olofsson, Hans Olofsson, Rebecca Karlsson, Camilla Karlsson, Ulrika Nordenberg, Fia Josefsson, Carina Sjögren, Andreas Josefsson, Johanna Sjöstrand, Christel Axelsson.
Barbro Nordgren, Åsa Rudolfsson, Malin Andersson, Ingela Karlsson, Ammis Fälth, Andreas Fälth, Olof Lyden och Jessica Svensson har samtliga meddelat förhinder, men vill hjälpa till med FM.
FRK Smålands ordförande Elenor
Rohlin hälsade oss välkomna och vi började med fika.
Detta möte är inte avsett för att några beslut ska fattas! Därför är allt i dessa anteckningar bara förslag och idéer. Vi vill uppmana alla att läsa dessa anteckningar, och därefter höra av sig och anmäla vilken grupp man känner att man helst vill vara med och jobba i! Kom med förslag kring stort och smått!! Även där det står att det finns namnförslag är det fritt fram att komma med fler förslag!
Detta möte är inte avsett för att några beslut ska fattas! Därför är allt i dessa anteckningar bara förslag och idéer. Vi vill uppmana alla att läsa dessa anteckningar, och därefter höra av sig och anmäla vilken grupp man känner att man helst vill vara med och jobba i! Kom med förslag kring stort och smått!! Även där det står att det finns namnförslag är det fritt fram att komma med fler förslag!
Under mötet diskuterade vi
vad som behöver göras inför FM, och vårt förslag är att vi har flera mindre
Arbetsgrupper, samt en Ledningsgrupp, som består av någon eller några
representanter från varje arbetsgrupp, samt provledare, kommissarie och kanske
ytterligare någon.
De grupper vi har kommit
fram till är följande:
Ledningsgrupp
|
|
Jakt
|
En ansvarig för varje klass
|
Sponsring
|
Priser mm
|
Mat & logi
|
Boende för domare mm samt deltagare
(ev.bokningar)
Kontakt med markägare |
Sekretariat
|
Anmälan
Katalog
Ekonomi
Hemsida
Sekretariat under FM Utställare |
Aktivitetsgrupp
|
Aktiviteter förutom tävlandet
After Hunt
|
JAKT
Förslag är att uppfödarna i Småland tillfrågas om de kan och vill ta ansvar för upplägg och funktionärer för en klass var. De flesta har stor kunskap och erfarenhet, samt många kontakter att ”utnyttja” som funktionärer.
Förslag är att uppfödarna i Småland tillfrågas om de kan och vill ta ansvar för upplägg och funktionärer för en klass var. De flesta har stor kunskap och erfarenhet, samt många kontakter att ”utnyttja” som funktionärer.
Vi diskuterade tävlingsupplägg.
Är det bra att köra en klass på söndagen, eller ska vi försöka gå igenom alla klasser på lördagen, för att bara kunna köra finaler på söndagen?
Är det bra att köra en klass på söndagen, eller ska vi försöka gå igenom alla klasser på lördagen, för att bara kunna köra finaler på söndagen?
Ett alternativ kan vara att
dela nybörjarklass, som det oftast är väldigt många anmälda till, i två grupper
där en grupp startar på lördagen och en på söndagen. Då kan man använda samma
ruta och samma upplägg båda dagarna, dock finns risken att några kommer använda
kvällen åt att ”tjuvträna”.
Vi var överens om att
försöka hitta en lagom svårighetsgrad på stationerna, så att det inte blir
smådetaljer som avgör vem som går till final.
Hur gör vi med vilt? Det är
praktiskt att ha vilt bara i finalen, men samtidigt tråkigt om en hund som inte
apporterar vilt, tar en finalplats som annan hund kunde fått. Vi pratade om
alternativet att bara de ekipage som har poäng på tre stationer får gå vidare
till en viltstation, men vi var överens om att alla ska få göra samtliga
stationer. Ska vi satsa på att ha vilt på en station så måste vi i alla fall se
till att vi har fint vilt, även i slutet av dagen.
Ska vi ha någon sökstation,
och hur gör man isf för att det inte ska ta för lång tid?
Ska deltagare starta i
lottad nummerordning? Det kan bli bekymmer för dem som startar flera hundar.
Ska deltagarna få gå en
slinga och göra alla stationer i förutbestämd ordning, eller ska de få starta
fritt? Ska vi kanske ha en skytt som följer varje deltagare och berättar inför
varje station om vad som ska hända?
SPONSRING
Namnförslag till
sponsringsansvarig kom upp och ska tillfrågas, men det kommer att behövas
ytterligare någon/några som hjälper till med detta.
Vi ska försöka sprida priserna lite mer än tidigare, så att det blir bra priser till fler än vinnaren.
Vi ska försöka sprida priserna lite mer än tidigare, så att det blir bra priser till fler än vinnaren.
MAT & LOGI
Föreslagen plats för FM är
Kosta Skjutfält. Där finns förutom bra marker och sjöar, 110 sängplatser +
camping + 4 torp. Dessutom finns det camping i Kosta och Orrefors som inte är
så långt borta. Tyvärr finns där dock bara 10 platser där man får bo med hund.
Det finns även möjligheter
till servering på området.
Carina, Andreas och Camilla
O. åker dit nästa vecka, och tittar på
markerna tar reda på mer. Vi behöver veta vad det kostar att vara där, om de
kan sköta bokning av boende eller om det ska ske via oss, samt detaljer kring
After Hunt (rättigheter mm).
OBS! OM DET FINNS ANDRA FÖRSLAG TILL PLATS SKA DETTA
MAILAS TILL: ing-mari@avkopplat.se SENAST DEN 27 OKTOBER. Om inga andra förslag inkommit så kommer
detta bokas.
SEKRETARIAT
Vi behöver någon som sköter
hemsidan både före, under och efter FM. Den ska upp i god tid! Även här finns
förslag på person att tillfråga, och Carina Sjögren kan också hjälpa till med
hemsidan.
Hans Olofsson kommer att
hålla i ekonomin. Vi behöver göra en budget, och Hans ska försöka få lite info
från årets arrangör. Vad händer med eventuellt överskott? Ska det vidare till
HS eller tillfaller något sektionen?
Anmälan och katalog måste
skötas av någon.
Vi behöver flera personer i
sekretariatet under själva tävlingshelgen.
Resultatrapporteringen är
viktig, vem sköter den så att det snabbt och rätt (!) kommer ut på hemsidan?
Det är trevligt om vi får
några utställare att komma. Bl.a finns Jaktia i Kosta, och det finns fler både
lokala företag och andra som vi fråga.
AKTIVITETSGRUPP
Mötet tyckte att årets After
Hunt var trevligare och lite mer avslappnat än en regelrätt supé. Förslag att
vi ska ha mingel från tävlingarnas slut till sena kvällen, men mat i form av
buffé under viss tid. Någon form av underhållning under kvällen vill vi också
försöka ordna.
Det vore kul om vi kunde
ordna någon form av ”lektävling” under helgen, och kanske ytterligare någon
kring-aktivitet.
ÖVRIGT
Domare: Tillfrågas i första
hand inom vår egen sektion, och vi ska fråga tidigt!!
Funktionärer: Om ekonomin
tillåter kan det finnas möjlighet att hyra in funktionärer via t ex
idrottsförening? Eller ska vi som jobbar med detta ordna ett visst antal
funktionärer var?
Provledare och Kommissarie behövs: Finns ett par namnförslag, men inget är klart. Med en ansvarig för varje klass bör det inte bli så våldsamt betungande.
Provledare och Kommissarie behövs: Finns ett par namnförslag, men inget är klart. Med en ansvarig för varje klass bör det inte bli så våldsamt betungande.
Starta egen hund som
funktionär? Förslag är att man får starta egen hund, dock inte i den klass där
man själv är funktionär. Ingen som planerar stationerna får starta egen hund.
Vi ska ansöka om
arrangörsbidrag från kommunen, om vi gör detta i god tid, redan när kommunens
budget för 2015 läggs, så har vi goda chanser att få bidrag.
Veterinär: Behöver vi ha en
veterinär på plats, eller räcker det om vi har någon vi kan kontakta? Eller ska
vi kanske ha det även om vi inte måste?
Vi måste kolla upp vad som
gäller kring marken, behöver vi dispens för att skjuta? Dispens för att jobba
med lös hund under förbudstid?
Det finns riktlinjer för FM,
vi måste läsa dessa noga och se till att vi inte missar något eller gör något i
strid med dessa.
Vem tar ansvar för
vandringspriserna?? Att de finns på plats och delas ut till rätt person? Det
får inte bli fel!
En sluten facebook-grupp
kommer att skapas så småningom, där vi som jobbar med FM kommer kunna
diskutera, föreslå, fråga, ventilera!
Innan nästa möte:
Kosta ska bokas, om inga andra, bättre förslag inkommit.
Kennlar ska tillfågas
Föreslagna personer till speciella funktioner ska tillfrågas
Ing-Mari ska strukturera upp en dagordning för nästa möte.
Kosta ska bokas, om inga andra, bättre förslag inkommit.
Kennlar ska tillfågas
Föreslagna personer till speciella funktioner ska tillfrågas
Ing-Mari ska strukturera upp en dagordning för nästa möte.
Nästa möte ska ske i samband
med FRK Smålands årsmöte den 8 eller 9 februari.
Förslag finns om att vi den helgen även träffas och tränar och umgås i festform. Se vidare information på hemsidan längre fram.
Förslag finns om att vi den helgen även träffas och tränar och umgås i festform. Se vidare information på hemsidan längre fram.
Vid anteckningarna
Ing-Mari Lindh